Van de Doorslag tot IJsselstein

De rivier

De IJssel bij de doorslag bijna aan een kanaal denken. Aan de noordoever ligt de nieuwbouw van Nieuwegein en de sneltram de langs het water rijdt. Aan de zuidoever loopt een fietspad dat langs de oude watertoren van Nieuwegein gaat.

De Hollandse IJssel bij Nieuwegein, vlak voorbij de doorslag

De Hollandse IJssel bij Nieuwegein, vlak voorbij de doorslag

De IJssel gaat daarna onder de A2 door. Dagelijks rijden er hier meer dan 140.000 auto’s over de rivier en door de bocht die de Kromme IJssel maakt passeert hetzelfde verkeer iets zuidelijker de Kromme IJssel, waarmee dit de enige plaats is waar de rivier door een snelweg kan worden overgestoken.

Kort daarna passeert de provinciale weg N210 de IJssel (om dat aan het aan het westelijke uiteinde, vlak bij de monding, weer te doen). Daarna makt de rivier een kleine bocht en stroomt het IJsselstein binnen.

De watertoren van Nieuwegein

De watertoren van Nieuwegein is gebouwd in 1911. Het 28,5 meter hoge betonnen gebouw is sinds1995 niet meer in gebruik en is tegenwoordig een monument. Wel wordt op┬áhet terrein achter de watertoren nog steeds water omhoog gepompt. Van 75 tot 105 meter diep wordt elk jaar 2,5 miljard liter water opgepompt dat na zuivering wordt verpompt aan de inwoners van IJsselstein. Het nieuwegeinse water wordt opgepompt bij Tull en ‘t Waal.

De watertoren van Nieuwegein

De watertoren van Nieuwegein

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *